1 - راضي به قضا بودن همنشين
نيكويي است ، دانايي ميراث شريفي ايت ، خوش خُلقي زيوَر است و فكر آينه .
|
2
–
بهترين تقوا ، تظاهر نكردن به آن است .
|
3
–
ايمان روي چهار ستون استوار است : صبر ، باور ، عدالت و تلاش .
|
4
–
هيچ شرفي بالاتر از دين ، هيچ عزتي با ارزش تر از پرهيزكاري ، هيچ پناهگاهي
بهتر از دين و شفيعي نجاتبخش تر از توبه نيست .
|
5
–
گناه نكردن از پاكدامني است .
|
6
–
با تحمل سختي ، بزرگي پديد مي آيد ، با رفتار پسنديده دشمن شكست مي خورد ،
و با شكيبايي در مقابل جاهلان ، كمك رسانان بسيار شوند .
|
7
–
اگر بر دشمنت پيروز شدي ، به شكرانه ي اين توانايي ، او را ببخش .
|
8
–
هنگام برخورداري از نعمت هاي خداوند ، بسيار شاكر باشيد تا ديگر نعمت ها
نيز نصيبتان گردد .
|
9
–
سخاوتمند باش بدون آنكه اسراف كني . ميانه رو باش و سختگيري نكن .
|
10
–
خود پسندي مانع از آن مي شود كه چيز زيادي بدست آوري .
|
11
–
خويشتنداري دو گونه است : خويشتنداري در برابر آنچه خوشايند تو نيست و
خويشتنداري در برابر آنچه مورد علاقه ي توست .
|
12
–
كسي كه به دليل اعمال و رفتارش عقب مانده باشد ، مقام و منزلت او را جلو
نمي برد .
|
13
–
با مردم چنان رفتار كنيد كه اگر مرديد بر مُردن شما بِگريند و اگر زنده
مانديد ، خواستار معاشرت با شما باشند .
|
14
–
اگر مدت و رفتار عمر را ببينيد ، آن را ارزو نخواهيد كرد .
|
15
–
نا توان ترين فرد كسي است كه نتواند دوست بيابد ، و از او ناتوانتر كسي است
كه دوستش را از دست بدهد .
|
16
–
ميان شما و موعظه ، پرده اي از غفلت است .
|
17
–
كسي كه از عمل ديگران شاد شود ، مانند كسي است كه در عمل آنها شريك باشد .
|
18
–
سلامت جسم ، از كمي حسادت است .
|
19
–
تند خويي نوعي ديوانگي است ، زيرا موجب پشيماني است . اگر تند خو پشيمان
نشود ، ديوانگي او پابرجا خواهد ماند .
|
20
–
(حضرت علي (ع) خطاب به يكي از اصحاب فرمود) : خداوند تو را بيمار ساخت تا
گناهانت را بشويد . پس بيماري پاداشي است كه گناهان را مي شويد .
|
21
–
كسي كه از حقّ خود بگذرد ، سرزنش نمي شود ، سرزنش از آنِ كسي است كه به حق
ديگران توجه كند .
|
22
–
كسي كه به خاطر مشكلات دنيايي اندوهگين شود ، نسبت به مشيت خدا خشمگين شده
است .
|
23
–
يكي از كفاره هاي كناه كبيره ، رسيدن به داد مظلوم و شاد كردن دل غمگين است
.
|
24
–
در نظر خداوند اندوه به سبب گناهان و بدي ها ، بهتر از محسناتي است كه موجب
خودبيني و غرور مي شود .
|
25
–
خداوند بندگاني دارد كه آنها را خاصِّ نعمت رساندن به ديگران آفريده است .
|
26
–
كسي كه امور ميان خود و خدا را اصلاح كند ، خدا امور ميان او و مردم را
اصلاح خواهد كرد و كسي كه امور آخرتش را اصلاح كند خدا امور دنيايش را
اصلاح خواهد كرد .
|
27
–
آرزو نداشتن بالاترين ثروت هاست .
|
28
–
كسي كه شيفته و دلبسته ي دنياست ، به واسطه ي سه چيز اسير است :
اندوهي كه از او جدا نمي شود
، طمعي كه دست از او بر نمي دارد ، آرزويي كه به آن نمي رسد .
|
29
–
دانا كسي است كه مردم را از كَرَم و رحمت خدا مأيوس نكند .
|
30
–
دوستي كردن ، نيمي از خرد است و اندوه و گرفتاري نيمي از پيري .
|
31
–
براي مؤمن سه زمان وجود دارد :
زماني كه در آن با پروردگارش
راز و نياز مي كند ، زماني كه در آن امرارمعاش مي كند و زماني كه خود را در
لذت بردن از خوشي هاي حلال آزاد مي گذارد .
|
32
–
اگر عقل به مرتبه ي كمال برسد سخن كوتاه خواهد شد .
|
33
–
هر ظرفي پر مي شود ، مگر ظرف دانش كه هر چه در آن بريزي جادار تر مي شود .
|
34
–
انديشه ي پير را بيشتر از قدرت جوان دوست دارم .
|
35
–
كسي كه بداند گفتارش برخاسته از اعمالش است ، كم مي گويد ، مگر در مورد
آنچه مصمم باشد و مهم بداند .
|
36
–
ادب بهترين ميراث ، و مشورت بهترين پشتيبان است .
|
37
–
ادب و آراستگي تو را همان بس كه از آنچه براي ديگري بد مي داني ، خود دوري
كني .
|
38
–
به سخن كسي كه مورد اعتماد توست بدبين مباش .
|
39
–
بزرگترين زشتي آن است كه عشق را كه خود داري ، در ديگري زشت بشماري .
|
40
–
كسي كه عيب خود را ببيند از ديدن عيب ديگران باز مي ماند .
|
41
–
شكيبايي پوشاننده است و عقل شمشيريست برنده . پس عيب خود را با شكيبايي
بپوشان و خواهشِ نفس خود را با شمشير عقل بكش .
|
42
–
مؤمن شادي خود را آشكار مي سازد و اندوهش را در دل پنهان مي كند . روحش
بزرگتر از همه و نفسش از همه حقيرتر است و از عصيان بيزار است .
|
43
–
مؤمن دشمن ريا و خود نمايي است . همتش بلند ، خاموشيش بسيار و وقتش تنگ است
.
|
44
–
مؤمن شاكر و صبور است . همواره در كار انديشيدن است ، از كسي در خواستي
ندارد ، خلقش آرام و طبيعتش نرم است .
|
45
–
كسي كه خود را پيشواي مردم مي داند ، بايد پيش از آموزش ديگران به نفس خئدش
بياموزد .
|
46
–
بهترين كردار ها آن است كه نفس خود را به انجام كاري كه دوست نداري واداري
.
|
47
–
اي مردم ، خود نفستان را تربيت كنيد .
|
48
–
پند ها چه بسيارند و چه كم آن ها مي پذيرند .
|
49
–
پي بردن به عظمت خداوند ، خلق را در چشمت حقير خواهد كرد .
|
50
–
شگفتا كه حسود از سلامت جسمش غافل است .
|
51
–
آزمند اسير خواري است .
|
52
–
كسي كه بسيار خطا كند ، كمتر شرمنده مي شود و كسي كه شرمش كم شود ، پرهيز
از گناهش كمتر خواهد شد .
|
53
–
اگر كسي به تو سلام كرد ، سلام گرمتري به او كن و اگر دست خيري به سويت
دراز شد ، آن را با خير بيشتري پاداش ده . هرچند فضيلت از آنِ كسي است كه
اول نيكي كند .
|
54
–
سوگند به كسي كه همه ي آوازه ها و فرياد ها را مي شنود ، محال است كسي دلي
را شاد كند ، و در اِزا خداوند برايش لطف و مهرباني نيافريند .
|
55
–
با كسي كه به تو گفتن آموخته با تندي سخن مگو و به كسي كه تو را به راه
راست هدايت كرده فخر مفروش .
|
56
–
چه بسا سخناني كه از ستيزه مؤثرترند .
|
57
–
نظر كسي را كه نسبت به تو خوش بين است ، تحقق ببخش .
|
58
–
آبروي تو محفوظ است امّا درخواست كردن آن را مي ريزاند . ببين كه آبروي خود
را پيش چه كسي
مي ريزي . |
59
–
براي تو از تنگ دستي مي ترسم . مبادا به داده ي خدا راضي نباشي و دست طمع
پيش خلق دراز كني . به خدا پناه ببر ، كه تنگ دستي موجب شكست و نقصان در
دين مي شود .
|
60
–
بدانيد كه جمله گرفداري ها فقر است . از فقر سخت تر بيماريِ جسم است و از
بيماري جسم سخت تر بيماري روح است .
|
61
–
بدانيد كه از جمله نعمت ها ثروت است . از ثروت بهتر سلامتي است ، و از
سلامتي بهتر تقوا است .
|
62
–
آنچه بتوان به آن اكتفا كرد ، كافي است . در پي آنچه واقع نمي شود ، مباش .
|
63
–
سينه ي خِردمَند مَخزن اسرار است ، و گشاده رويي دام دوستي است و بردباري
در مقابل سختي ها ،
بدي ها را مي پوشاند .
|
64
–
كسي كه تو را از بدي باز دارد ، مانند كسي است كه تو را به خير و خوبي مژده
دهد .
|
65 - خير در دست كسي است كه
راز خود را پنهان كند .
|
66
–
شخص نیکوکار بهتر از عمل نیک است ، و شخص بدکاد بدتر از عمل بد .
|
67
–
وفاداری نسبت به عهد شکنان ، عهد شکنی با خداست و عهد شکنی با عهد شکنان ،
وفاداری با خداست .
|
68
–
بصیرت به چشم داشتن نیست ، زیرا چشم گاهی با صاحب خود دروغ می گوید . امّا
خِرَد هرگز به صاحب خود خیانت نمی کند .
|
69
–
به محض آنکه حق را یافتم ، در آن شک نکردم .
|
70
–
کسی که در راه حق تلاش کند از چشم جاهلان می افتد .
|
71
–
دانشِ خود را وسیله ی نادانی قرار ندهید و ایمان خود را به شک مبدل نکنید .
اگر می دانید عمل کنید و اگر ایمان دارید قدم بردارید .
|
72
–
علم در گرو عمل است . پس کسی می داند که عمل می کند .
|
73
–
حق گران است و سنگین ، امّا گوارا . باطل سبک است و ارزان امّا بیماری زا .
|
74
–
سخن دانشمند اگر درست باشد داروست و اگر نادرست باشد درد است .
|
75
–
هر چه را بجویید ، چه بخشی از آن و چه تمام آن ، را خواهید یافت .
|
76
–
دانش راه را بر بهانه جویی می بندد .
|
77
–
از دوستی با احمق بپرهیز ، زیرا او می خواهد به تو فایده برساند ، اما زیان
خواهد رساند . از دوستی با بخیل بپرهیز ، زیرا آنچه را به آن نیاز داری از
تو خواهد گرفت . از دوستی با بدکار بپرهیز ، که او تو را ارزان خواهد فروخت
و از دوستی با دروغگو بپرهیز ، که برای تو مانند سراب خواهد بود که دور را
نزدیک و نزدیک را دور می نمایاند .
|
78
–
منشاء بی نیازی عقل است . خود پسندی همواره واهمه دارد .
|
79
–
خردمند پیش از گفتن می اندیشد و احمق پیش از ااندیشیدن می گوید .
|
80
–
حکمت بیاموز ، هر جا که باشد .
|
81
–
هر گاه خداوند بخواهد بنده ای را پست کند ، دانش را بر او منع می کند .
|
82
–
خوشا به حال آن کسی که به یاد آخرتش باشد ، کارهایش حساب شده باشد و به
روزی خود قناعت کند .
|
83
–
سخاوتمند آن کسی است که بی چشم داشت باشد .
|
84
–
از دور شدن نعمت بترسید ، که رفته را بازگشتی نیست .
|
85
–
قناعت ثروتی است که تمام نمی شود .
|
86
–
با قناعت می توان ÷ادشاهی کرد و با خوش خلقی می توان در ناز و نعمت به سر
برد .
|
87
–
روزی دو نوع است : یکی آنکه به دنبال تو بیاید و دیگری آنکه تو به دنبالش
بروی . مرگ به دنبال دنیادوست می آید تا او را از دنیا بیرون ببرد و دنیا
به دنبال دوستدار آخرت می آید تا روزی او را به تمامی به او بدهد .
|
88
–
چه بسا روزدارانی که از روزه جز گرسنگی و تشنگی عایدشان نمی شود و چه بسا
نمازگزارانی که از نماز جز بی خوابی و رنج حاصلی ندارند .
|
89
–
به شما چشم داده اند ، اگر آن را بگشایید و راه نشان داده اند اگر آن را
بیابید و گوش بخشیده اند اگر با آن بشنوید .
|
90
–
چه بسا گفته ی درستی که از آن نتیجه ی نادرست می گیرند .
|
91
–
بی ارزش ترین دانش ها آن است که تنها بر زبان جاری شود و بهترین دانش ها آن
است که در همه ی وجود آشکار باشد .
|
92
–
علم عمل را می خواند . اگر پاسخ دهد ، آن علم مفید واقع می شود . وگر نه
علم از عمل دور می شود .
|
93
–
به قصد فهمیدن و آموختن سوال کن ، نه به منظور ایجاد اشکال ، زیرا جاهلی که
قصد آموختن داشته باشد مانند عالِم است و عالِمی که به بیراهه رود ، مانند
جاهل است .
|
94
–
تنگ چشمی ننگ است ، ترس نفس است . شکیبایی شجاعت است و نخواستن ثروت .
|
95
–
بالاترین ثروت و بی نیازی آرزو نداشتن است .
|
96
–
کسی که به روزویِ خدادادی راضی باشد ، غم آنچه را که از دست داده است
نخواهد خورد .
|
97
–
تنگ چشمی بدی ها و زشتی ها را به دور خود جمع می کند .
|
98
–
هر که آرزو هایش زیاد شود کِردارش بد می شود .
|
99
–
طمع ، اسارتی همیشگی است .
|
100
–
مالی که از آن پند گیری ، به هدر نخواهد رفت .
|
101
–
کسی که دنیا را دوست بدارد و به آن دل ببندد ، آخرت را دشمن خواهد داشت .
آنها مثل شرق و غرب اند . به هر کدام نزدیک شوی از دیگری دور خواهی شد .
|
102
–
دنیا مانند ماری است که چون دست بر آن بکشی نرم است ، اما درونش زهری کشنده
است . فریب خورده به سویش می رود و خردمند از آن اجتناب می کند .
|
103
–
به خدا شوگند که این دنیای شما ، در چشم من از استخوان بی گوشت خوکی که در
دست جذام گرفته ای باشد ، خوارتر و حقیر تر است .
|
104
–
نسبت به دنیا بی میل باش ، تا خدا چشمان تو را به زشتی های آن بینا سازد .
غافل مباش که از تو غافل نیستند .
|
105
–
بگویید تا شما را بشناسند ، که مرد پشتِ کلامش پیداست .
|
106
–
سخن را تا نگفته باشی اسیر توست و چون بگویی ، تو اسیر آن خواهی بود .
|
107
–
زبانت را مانند طلا و نقره ات حفظ کن . چه بسا با یک کلمه نعمتی را از دست
بدهی و به عذابی گرفتار شوی .
|
108
–
ثَمَره ی کوتاهی در کار ، پشیمانی و ثمره ی احتیاط ، سلامت است .
|
109
–
چیزی را که نمی دانی مگو .
|
110
–
هر کس درد دل خود را با مؤمنی باز گوید ، مانند آن است که با خدا باز گفته
باشد و هر کس درد دل خود را با کافری بگوید ، مانند آن است که از خدا گِله
کرده باشد .
|
111
–
عمل زشت برادرت را با خوشرویی گوشزد کن و بدی او را با گذشت از میان بَردار
.
|
112
–
بدکار را با نیکوکاری ادب کن .
|
113
–
بدی را از دلت بیرون بیاور تا از دل دیگران نیز دور کنی .
|
114
–
جنگ و ستیز اندیشه را دور می کند .
|
115
–
از سکوت ، هیبت و بزرگی پدید می آید ؛ از انصاف ، دوستان بسیار شوند ؛ از
نیکی کردن ، منزَلت زیاد شود و از فروتنی نعمت تمام شود .
|
116
–
چه بسا کسی به سبب داشتن نعمت ، به عذاب گرفتار شود و چه بسا کسی که به سبب
گرفتاری مورد لطف قرار گیرد .
|
117
–
نخستین فایده ی صبر آن است که شخص را در مقابل جاهلان یاری می کند .
|
118
–
اگر صبور نیستی خود را وادار به صبر کن ، زیرا کم پیش می آید که کسی خود را
شبیه به گروهی کند و از آنها نشود .
|
119
–
اگر صبور باشی ، هر مصیبتی نزد خدا پاداش دارد .
|
120
–
عجله پیش از توانستن و تعلل پس از رسیدن زمان مناسب ، هر دو از نادانی است
.
|
121
–
کسی که با صبر آرام نگیرد ، بی قراری تباهش خواهد ساخت .
|
122
–
فرمان خدا را کسی اجرا می کند که مدارا و فروتنی کند و طمع کار نباشد .
|
123
–
از کم بخشیدن نا امید مباش ، زیرا نا امید کردن از آن هم کمتر است .
|
124
–
کمک به اندازه ی نیاز خواهد رسید .
|
125
–
ای فرزندِ آدم ، آنچه بیش از روزیِ خویش بدست آوردی ، امانتی است که باید
برای دیگران نگه داری .
|
126
–
ای فرزند آدم تو خود وصی خود باش و آنچه را که می خواهی پس از مرگت به
دیگران بدهند ، خودت بده .
|
127
–
زندگی خوش در قناعت است .
|
128
–
کسی که میانه روی کند ، تنگ دست نخواهد شد .
|
129
–
به کسی که در تنگدستی ببخشد ، با گشاده دستی خواهند بخشید .
|
130
–
مقام و مرتبه ی مرد به اندازه ی همت او ، صداقتش به اندازه ی جوانمردی او ،
شجاعتش به اندازه ی ننگ داشتنش از کارهای ناشایست ، و پاکدامنی اش به
اندازه ی غیرت اوست .
|
131
–
جوانمرد ، مهربان تر از خویشاوند است .
|
132
–
قدرت که زیاد شود ، شهوت و آرزو کم می شود .
|
133
–
دوستت را آنچنان دوست بدار که به افراط نروی ، مبادا روزی دشمنِ تو شود . و
دشمنت را به اعتدال دشمن بدار ، شاید روزی دوستِ تو شود .
|
134
–
ستایش بیش از حد چاپلویس است ، و کم تر از حد ، ضعف و حسد است .
|
135
–
با فرزندان دیگران نیکی و مهربانی کنید ، تا نگهدار فرزندان شما باشند .
|
136
–
گروهی خدا را به خاطر خواسته بندگی می کنند . این عبادت بازرگانان است .
گروهی از روی ترس خدا را بندگی می کنند ، این عبادت غلامان است . گروهی هم
از روی شُکر و سپاس خدا را بندگی می کنند و این عبادت آزادگان است .
|
137
–
دروغ نگفتم و وسیله ی دروغ قرار نگرفتم و گمراه نشدم و کسی را گمراه نکردم
.
|
138
–
قوام دنیا و دین به چهار کَس است : عالمی که علم خود را به کار برد ، جاهلی
که از آموختن ننگ نداشته باشد ، توانگری که احسان کند و بخیل نباشد ، و
فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد .
|
139
–
پرهیزگاری آغاز عمل کردن به اخلاق است .
|
140
–
هر کَس باطن خود را اصلاح کند ، خداوند ظاهر او را هم اصلاح خواهد کرد و هر
کس برای دینش کار کند ، خداوند دنیای او را هم کافی خواهد ساخت .
|
141
–
ترس با زیان توأم است و شرمندگی ناامیدی در پی دارد . فرصت مانند ابر می
گذرد ، پس فرصت های خوب را از دست ندهید .
|
142
–
اگر از انجام کاری هراس داری ، خود را درگیرش کن . زیرا اجتناب کردن سخت تر
است از هراسی که داری .
|
143
–
گرفتار فتنه و بلا را سرزنش نکنید .
|
144
–
ای مردم ، بترسید از خدایی که هر چه بگویید می شنود و هر چه پنهان سازید می
داند .
|
145
–
گناه نکردن آسان تر از توبه کردن است .
|
146
–
کسی بیشتر فکر می کند ، محل خطا را بهتر می شناسد .
|
147
–
بی نیازی از عذر خواهی ، بهتر از عذر موجه داشتن است .
|
148
–
کسی که در عمل کوتاهی کند دُچار اندوه خواهد شد .
|
149
–
از کسانی مباش که عمل نکرده به آخرت امیدوارند .
|
150
–
حداقل کاری که باید در راه خدا انجام دهید آن است که نعمت های او را وسیله
ی انجام گناه قرای ندهید .
|
151
–
از گناهان پنهانی بپرهیزید که خداوند خود گواه و حکم دهنده خواهد بود .
|